مقررات گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر ( هر آنچه باید بدانید! )

مقررات گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر ( هر آنچه باید بدانید! )

برای ورود و خروج از کشور باید تابع قوانین و مقررات گمرکی کالای همراه مسافر باشیم. طبق این قوانین و مقررات، مسافران تنها مجاز به حمل کالاهایی می‌باشند که تجاری نباشند. قوانین گمرکی کالای همراه مسافر، ممکن است در برخی موارد تغییر پیدا کند؛ لذا افراد باید همیشه از جدیدترین قوانین مربوطه آگاهی داشته باشند.

 

قوانین و مقررات گمرکی کالای همراه مسافر که از ایران به خارج سفر می‌کنند

بسیاری از افراد به دلایل مشخصی به کشورهای خارجی سفر می‌کنند. مسلما هر مسافری بعد از خروج از کشور، به یکسری از وسایل نیاز دارد که ممکن است ترجیح دهد به عنوان کالای همراه مسافر آنها را با خود ببرد. طبق قوانین گمرکی کالای همراه مسافر، تنها کالاهایی که جنبه شخصی دارند مجوز خروج از کشور را دارند.

از آنجایی که در ایستگاه‌های بازرسی مسافران و کالاهای همراه آنها به طور دقیق بازرسی می‌شوند بنابراین نباید خلاف قوانین مربوطه عمل کرد. کالاهای همراه مسافر باید جزو کالاهای مجاز بوده و میزان آنها نیز نباید بیش از حد مجاز باشد. اگر به هر دلیلی این قوانین را رعایت نکنید درگیر مشکلات قانونی خواهید شد.

بر اساس قوانین گمرکی کالای همراه مسافر، حمل کالای ممنوعه تخلف محسوب می‌شود و متخلفان باید جزا و جرایم آن را پذیرا باشند. از آنجایی که قوانین گمرکی کالای همراه مسافر، در فرودگاه به طور جدی توسط مأمورین دنبال می‌گردد لذا هرگز نباید به فکر مخفی کردن کالاهای ممنوعه درون وسایل شخصی خود باشید

بر اساس لیست قوانین گمرکی کالای همراه مسافر، تمامی مسافران باید زیورآلات و جواهراتی که از جنس طلا، نقره و پلاتین هستند را تنها به میزان 150 گرم، همراه خود داشته باشند.

در رابطه با سکه طلا نیز باید دانست که خروج آن از کشور به طور کامل ممنوع اعلام شده است و مسافران نمی‌توانند حتی یک عدد سکه طلا هم با خود به خارج از کشور ببرند. البته آثار باستانی و فرهنگی، عتیقه جات زیرخاکی و کتاب های قدیمی مهم و با ارزش نیز مجوز خروج از کشور را ندارند.

برای ترک کشور به مقصد کشورهای خارجی شما تنها مجاز به حمل 5000 دلار یا سایر ارزهای معادل هستید. سایر کالاهای دیگر نیز مانند موارد نام برده تا سقف معینی مجوز خروج را دارند.
اگر کالای همراه مسافر بیش از حد مشخص شده از سوی گمرک باشد؛ در این حالت باید مراحل تشریفاتی آن را طی کند که در این صورت مجوزهای لازم را کسب خواهد کرد.

قوانین گمرکی هر کشور مختص به خود و منحصر به فرد استف برای اطلاع از قوانین مربوط به دبی میتوانید مقاله ” مراحل خروج از فرودگاه دبی ” را مطالعه نمایید.

 

مقررات گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر که به ایران می‌آیند

قوانین گمرکی کالای همراه مسافر برای ورود به کشور جمهوری اسلامی نیز قید شده است. طبق این قوانین گمرکی، مسافرانی که قصد اقامت دائم یا موقت در ایران را دارند باید تنها کالاهای غیر تجاری را همراه خود داشته باشند.

اخیرا برخی از کالاها مانند جارو برقی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، رادیو ضبط، اجاق گاز و … از لیست کالای همراه مسافر حذف شده اند؛ لذا مسافران نمی‌توانند این کالاها را به کشور وارد کنند.
قوانین گمرکی کالای همراه مسافر لحاظ می‌کند که سایر مسافرانی که به منظور اقامت دائم به کشور جمهوری اسلامی سفر می‌کنند باید ظرف مدت زمان یک ماه قبل از ورود یا نه ماه بعد از ورد به کشور، وسایل زندگی خود را به گمرک جمهوری اسلامی برسانند. همچنین باید دانست که بر اساس قوانین گمرکی کالای همراه مسافر، خودرو شخصی در گروه وسایل شخصی و زندگی مسافران جای ندارد و نمی‌توانند خودرو شخصی خود را به کشور وارد کنند.

مقررات گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر، به طور کامل در محل‌های ایست و بازرسی گمرک، انجام می‌گیرد. کالای همراه مسافر چه درون ساک یا کیف شخصی شما باشد توسط مامورین بازرسی گمرک، چک می‌شود و اصلا چنین امکانی ندارد که موفق به مخفی کردن آن شوید.

قوانین و مقررات گمرکی کالای همراه مسافر، برای ورود به کشور شامل مواردی مثل حیوانات خانگی، ارز، دارو، سیگار و تنباکو می‌شود. هر کدام از موارد نام برده شده به عنوان کالای همراه مسافر، تا سقف مشخصی مجوز ورود به کشور را دارند. در بحث ورود حیوانات خانگی و دارو، مسافران باید مجوزهای لازم از سازمان‌های مرتبط مانند سازمان بهداشت و محیط زیست را ارائه دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد قوانین ورود و خروج این کالاها مقاله ” قوانین گمرک فرودگاه امام ” را مطالعه نمایید.

 

قوانین گمرکی کالای همراه مسافر مربوط به واردات ابزارآلات کار همراه کارگران

مقرارت گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر، برای کارگران هم لحاظ شده است که مسافران با این هویت شغلی باید به آنها پایبند باشند.

واردات ابزارآلات کار همراه کارگران، به عنوان کالای همراه مسافر، دارای معافیت گمرکی هستند؛ بنابراین واردات این ابزار و تجهیزات کار راحتی است. البته باید دانست که ماشین آلات جزو این تجهیزات نمی‌باشد و طبق قوانین گمرکی کالای همراه مسافر، واردات ماشین آلات به کشور غیر مجاز است.

لازم است مسافر پیش از ورد به کشور، حرفه کاری خود را در سفارت ایران در کشور مبدأ ثبت نماید. در صورتی که در کشور خارجی زندگی می‌کنید که در آن سفارت ایران وجود ندارد، شما موظف هستید از مقامات محلی تاییدیه دریافت کنید؛ و در زمان ورود به کشور باید تاییدیه را همراه داشته باشید.

فرقی نمی‌کند که مسافران از ایرانیان ساکن خارج باشند و یا این که از اتباع خارجی باشند؛ به هر حال در زمان ورود به کشور جمهوری اسلامی باید طبق قوانین و مقررات گمرکی کالای همراه مسافر عمل کنند. سایر ابزارآلات همراه کارگران، باید جنبه غیر تجاری داشته باشند؛ که تشخیص این امر تنها بر عهده سازمان گمرک کشور است و مسافران نمی‌توانند در این خصوص اظهار نظری داشته باشند.

 

مقررات واردات کالاهای همراه مسافران ایرانی مقیم خارج

با دانستن قوانین گمرکی کالای همراه مسافر، همه می‌توانند ورودی آسان و قانونی به کشور جمهوری اسلامی داشته باشند. ایرانیان مقیم خارج، می‌توانند اسباب و اثاثیه زندگی خود را هنگام ورود به کشور، همراه داشته باشند. وسایل زندگی مسافران باید در بازه زمانی مشخص شده به سازمان گمرک کشور برسد.

این وسایل شامل وسایلی می‌شوند که افراد در محل اقامت و خانه خود از آنها استفاده کرده‌اند. معافیت گمرکی برای اسباب زندگی لحاظ شده است اما خودرو شخصی از این قاعده مستثنی می‌باشد. لوازم خانه و اشیاء شخصی، ایرانیان مقیم خارج نباید نو باشند بلکه باید دست دوم بودن آنها تایید شود. از طرفی هم هیچ یک از وسایل موجود، باید از نوع تجاری نباشد.

مسافران ورودی به کشور با محدودیت ارزی هم مواجه هستند و آنها تنها مجاز به همراه داشتن 10000 یورو و ارزهای معادل دیگر هستند. در صورتی که تمایل دارید ارز بیشتری جابجا کنید لازم است تشریفات گمرکی آن را انجام دهید چرا که تنها در این صورت با مشکلات قانونی مواجه نخواهید شد.

مسافران ورودی به هیچ عنوان حق واردات کالاهای ممنوعه مانند اسلحه، فیلم و تصاویر و نشریات مغایر با شئونات اسلامی، مشروبات الکلی و موارد مخدر و سایر موارد مشابه را ندارند. در بحث کالاهای همراه مسافر مجاز، مانند لباس، لوازم آرایشی، عطر، گل و … نیز باید حد مجاز رعایت شود.

مقررات گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر، دائما در حال تغییر می‌باشد لذا ضروری است که مسافران پیش از ورود به کشور، جدیدترین قوانین مربوطه را مطالعه کنند.

 

ارسال دیدگاه