قوانین گمرک فرودگاه امام خمینی (قوانین مربوط به کالای ورودی + خروجی )

قوانین گمرک فرودگاه امام خمینی (قوانین مربوط به کالای ورودی + خروجی )

قوانین گمرک فرودگاه امام، بسیار حائز اهمیت هستند و در سازمان گمرک به طور جدی بررسی می‌شوند. گمرک فرودگاه امام خمینی با اجرای یکسری از قوانین و مقررات، نقش بسیار موثری در زمینه پیشگیری از تخلفات گمرکی ایفا کرده است.

این گمرک از مهمترین گمرک‌های خاورمیانه محسوب می‌شود که پیوسته برای صادرات و واردات کالاهای مختلف از آن استفاده می‌شود. گمرک امام هم مانند سایر گمرک‌های دیگر پایبند قوانین خاصی است که با لحاظ کردن این قوانین و مقرارت، به حفظ منافع کشور کمک زیادی می‌کند.

 

قوانین مربوط به گمرک فرودگاه امام

قوانین گمرک فرودگاه امام خمینی به‌صورت پویا هستند؛ لذا باید دائماً بروز رسانی شوند. عمل به این قوانین کمک می‌کند که ترخیص کالا از این گمرک بدون تأخیر و جریمه انجام گیرد. خروج کالاهای شخصی از کشور، در سقف مجاز قانونی است؛ البته به شرطی که کالای مورد نظر تجاری نباشد. در رابطه با تجاری یا شخصی بودن کالاها نیز گمرک تصمیم نهایی و قطعی را می گیرد. در ادامه مهمترین قوانین و مقررات گمرک فرودگاه امام خمینی را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

 > قوانین گمرک مربوط به ارز

قوانین گمرک فرودگاه امام با محدودیت جابجایی ارز توسط مسافران همراه است. ورود و خروج ارز از کشور دارای یک سقف مقرر می باشد. بر اساس قوانین گمرکی فرودگاه امام تمامی مسافرانی که قصد خروج از کشور را دارند؛ تنها تا سقف 5 هزار دلار یا معادل آن در سایر ارزها می‌توانند ارز خارجی به همراه داشته باشند. خروج ارز خارجی در سقف‌های بیشتر نیاز به ارائه اظهارنامه به گمرک و انجام تشریفات مربوطه و مجوز بانک دارد.

اما مسافرینی که قصد ورود به کشور را دارند تا سقف 10 هزار یورو، مجاز به حمل ارز هستند. برای ارزهای وارداتی بیشتر نیز باید مراحل تشریفاتی و اظهارنامه گمرکی صورت گیرد. محدودیت ارزی از سوی گمرک امام باید جدی گرفته شود و برای همراه داشتن ارز بیشتر، همانطور که گفته شد باید تشریفات گمرکی آن را به روش قانونی سپری کنید.در مورد مراحل و نحوه دریافت ارز مسافرتی در مقالات دیگر ما مطالعه نمایید.

 

> قوانین مربوط به کالای همراه مسافر

قوانین و مقررات گمرکی کالای همراه مسافر هم لحاظ شده که عمل به آنها ضروری است. سایر کالاهایی که در ادامه بیان می شوند تنها تا سقف مقرر قابل خروج هستند. توجه داشته باشید که موارد نام برده شده برای یک مسافر در نظر گرفته شده است.

قوانین گمرک فرودگاه امام، به طور کامل مورد توسط کارشناسان بررسی می‌شود لذا از جاساز کردن کالاهای همراه بیش از سقف مقرر خودداری کنید.

–سکه طلا از معدود کالاهایی می باشد که خروج آن از کشور غیرقانونی است. مسافران نمی توانند حتی یک عدد سکه را هم از کشور خارج کنند در غیر این صورت متخلف محسوب می شوند.

— زعفران ناب ایرانی هم تنها تا 100 گرم مجاز به خروج از کشور است و بیشتر از این میزان پیگرد قانونی دارد.

— فلزات گرانبها نظیر طلا و جواهرات تا 150 گرم مجوز خروج از کشور را دارند. زیورآلات و جواهرات شامل فلزاتی از جنس طلا، نقره و پلاتین می‌شود.

— خروج خاویار همراه با مجوز رسمی شیلات برای هر مسافر تنها تا 125 گرم مجاز است.

— فرش های دستباف ایرانی اصیل هم تنها تا 20 متر مربع مجوز خروج دارند. ناگفته نماند که خروج فرش دستباف به برخی از کشورهای عربی مانند عراق و عربستان ممنوع است.

— خروج سایر ابزار و وسایل حرفه ای و تخصصی نیاز به موافقت گمرک دارد.

 

> قوانین مربوط به حیوانات خانگی

 

قوانین مربوط به حیوانات خانگی

 

بنا به لحاظ قوانین گمرک فرودگاه امام، اگر قصد ورود حیوانات خانگی به کشور را دارید لازم است نسبت به این قانون در جریان باشید که برای ورود حیوانات اهلی و پرندگان به طور حتمی باید گواهی بهداشت و تاییدیه سازمان حفاظت از محیط زیست را به گمرک ارائه دهید. البته بهتر است برای حمل حیوان خانگی خود از قوانین حمل و نقل حیوانات در ایرلاین های مختلف نیز اطلاع پیدا کنید.

 

> قوانین مربوط به ورود دارو

واردات دارو و سایر مکمل‌های خوراکی، تنها در صورتی قابل انجام است که مجوزهای قانونی مانند مجوز وزارت بهداشت را در اختیار داشته باشیم. ارائه مجوز و تاییدیه وزارت بهداشت، سبب می‌شود که تشریفات تجاری گمرک جهت واردات دارو بدون مشکل انجام گیرد.

حال افرادی که تنها برای مصارف شخصی دارو به همراه دارند حتما باید نسخه پزشک را ارائه دهند. قوانین گمرک فرودگاه امام حمل دارو را به شرط در اختیار داشتن مجوزهای لازم، مجاز کرده است. البته قوانین ورود کالا به هر کشور متفاوت است برای اطلاع از مراحل خروج از فرودگاه دبی میتوانید مقالات دیگر ما را بخوانید.

 

> قوانین حمل سیگار در فرودگاه امام خمینی

بر اساس قوانین گمرک فرودگاه امام، میزان قانونی سیگار و تنباکو که مسافران می‌توانند همراه خود داشته باشند نیز دارای سقف مشخصی است. یک باکس سیگار معادل 200 نخ سیگار و میزان 250 گرم تنباکو سقف مجاز تایید شده برای مسافران می‌باشد.

 

> قوانین مربوط به اشیای فرهنگی و هنری

قوانین گمرک فرودگاه امام تعیین می‌کند که سایر اشیای با ارزش و عتیقه جات به هیچ عنوان حق خروج از کشور را ندارند. این اشیای هنری و فرهنگی شامل کتاب‌های قدیمی، سکه‌های با ارزش تاریخی، عتیقه‌جات زیر خاکی و … می‌شود.

خروج این آثار غیر قانونی می‌باشد و شما نمی‌توانید از طریق گمرک آنها را از کشور خارج کنید. طبیعی است که آثار فرهنگی و هنری هویت هر کشور و تمدنی محسوب می‌شوند به همین خاطر خروج آنها از کشور، تخلف محسوب می‌شود.

قوانین و مقرارت گمرک فرودگاه امام خمینی تعیین می‌کند که مسافران ورودی و خروجی می‌توانند چه کالاهایی را در میزان مشخص، به همراه داشته باشند.

 

قوانین مربوط به کالای وارداتی مجاز در گمرک فرودگاه امام

قوانین مربوط به فرودگاه امام خمینی

بررسی و اجرایی کردن قوانین گمرک فرودگاه امام، تنها به منظور آرامش و امنیت مسافران است. با اجرایی کردن این قوانین درصد تخلفات از سوی برخی از افراد، به مراتب کاهش پیدا می‌کند.
در حال حاضر طبق قوانین گمرک فرودگاه امام بسیاری از کالاها و ابراز و وسایل مختلف، مجوز ورود به کشور ما را دارند. بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره اطلاعات پرواز فرودگاه امام تماس حاصل نمایید.

وسایل پزشکی و دندانپزشکی، پارچه، موبایل، انواع دوربین فیلمبرداری و عکاسی، نهال، لوازم آرایشی، لوازم جانبی و … شماری از کالاها محسوب می‌شوند که واردات آنها بلامانع است.
البته برای واردات هر کدام از این وسایل و تجهیزات نیاز است که تمامی مدارک و مجوزهای لازم ارائه گردد. انجام تشریفات گمرکی تنها در صورتی محقق است که وارد کنندگان کالا اسناد و مدارک لازم را ارائه دهند.

در واقع با شفاف سازی مدارک و اطلاعات لازم، هیچ گونه مشکلی برای واردات وجود نخواهد داشت. قانونی بودن واردات، کمک می‌کند کالای شما در زمان کوتاهی از گمرک امام ترخیص گردد. از طرفی هم رعایت قوانین و موازین گمرکی شما را از پرداخت جریمه یا هر گونه مجازات دیگری رها می‌کند.

عمل به قوانین و مقررات گمرک فرودگاه امام خمینی نیز مانند سایر سازمان‌های دیگر ضروری است و هر کدام از این قوانین باید به طور حتمی رعایت شوند.
در مطالب فوق به شماری از کالاهایی که واردات آنها از طریق گمرک، مجاز است اشاره کردیم؛ حال باید دانست که یکسری از کالاها و وسایل هم وجود دارند که واردات آنها به کشور غیرمجاز هستند.
مشروبات الکلی، مواد منفجره، فیلم و نشریات مغایر با شئونات اسلامی، ابزار قمار، مواد مخدر و سلاح سرد و گرم و … هم چندین مورد مهم از مواد و وسایلی هستند که واردات آنها به کشور ما ممنوع است.

جاساز کردن هر گونه مواد یا اشیا قیمتی، اگر توسط مامورین بازرسی گمرک کشف و ضبط گردد به منزله قاچاق است که در این صورت شما درگیر مسائل قانونی خواهید شد پس لازم است رعایت قوانین گمرک فرودگاه امام، را جدی بگیرید.

با این که قوانین گمرک فرودگاه امام به طور کامل و جامع است اما باید دانست که گاهی اوقات در برخی از موارد آن تغییراتی ایجاد می شود؛ لذا برای خروج و ورود به کشور نیاز است در همان زمان قوانین بروز رسانی شده را مطالعه کنید. مطلع بودن از قوانین جدید گمرکی باعث کاهش هزینه‌های گزاف می‌گردد.

داشتن اطلاعات خوب از قوانین گمرکی کشور ضروری است. همچنین باید افزود که آشنایی با جدیدترین قوانین گمرکی به تسهیل صادرات و واردات کالا، جلوگیری از عوارض غیر ضروری و به حداقل رساندن تاخیر زمان ترخیص کالا، کمک کند.

 

ارسال دیدگاه