پرواز فرست کلاس چیست؟ ( بررسی امکانات و ویژگی های پرواز فرست کلاس )

پرواز فرست کلاس چیست؟ ( بررسی امکانات و ویژگی های پرواز فرست کلاس )

مهم‌ترین قسمت در سفر این است که شما دوست دارید با چه وسیله‌ای سفر کنید. قطعاً سفر با هواپیما می‌تواند تجربه شیرینی برای هر کسی به همراه داشته باشد. هواپیما علاوه بر راحتی و ایمنی، می‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی شما را به مقصد موردنظرتان برساند. در هنگام رزرو بلیط از سایت‌های پروازی بعد از کامل‌کردن تاریخ و مبدأ و مقصد سفر قسمت دیگری وجود دارد که شما باید نوع کلاس پروازی را انتخاب نمایید. انتخاب این قسمت تعیین‌کننده هزینه سفر شما می‌باشد.

برای سفر با هواپیما، بلیط ها دارای کلاس های مختلف می‌باشند که در پروازهای طولانی و کوتاه این قسمت مشخص می‌گردد. اگر پرواز کوتاه باشد تفاوتی وجود ندارد؛ اما در سفرهای طولانی خدماتی که در زمان پرواز ارائه می‌گردد با یکدیگر متفاوت است.

در کل برای سفرهای طولانی با هواپیما ۴ نوع کلاس سفر وجود دارد که بسته به میزان بار، قیمت و خدمات ارائه شده، هزینه سفر فرق می‌کند. کلاس‌های پروازی عبارت‌اند از: ۱) کلاس پروازی اکونومی ۲) کلاس پروازی پریمیوم اکونومی ۳) کلاس پروازی بیزینس ۴) فرست کلاس. در این مقاله به توضیحاتی در مورد پرواز فرست کلاس خواهیم پرداخت.

 

پرواز فرست کلاس چیست؟

فرست در زبان انگلیسی به معنای اولین می‌باشد؛ بنابراین همان‌طور که از اسم این نوع پرواز، مشخص است؛ یعنی اینکه در این پرواز بهترین خدمات به مسافر ارائه می‌گردد. پرواز فرست کلاس تجربه یک سفر خوب و راحت را به شما می‌دهد. افرادی که تجربه سفر فرست کلاس را داشته‌اند، این سفر را یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین سفرها برای خود می‌دانند و آن را همانند یک هتل ۵ ستاره می‌دانند.

بهترین سفر هوایی مربوط به بلیط فرست کلاس است. در این سفر، مسافر به‌هیچ‌عنوان در طول سفر احساس ناخوشایند ندارد و امکانات بسیاری برای وی وجود دارد. پرواز فرست کلاس گران‌ترین نوع صندلی را دارد.

همه کلاس‌های پرواز در یک هواپیما وجود دارد و این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام نوع از صندلی را ترجیح می‌دهید. ارزان‌ترین نوع پرواز مربوط به قسمت اکونومی است که خدمات سطحی و کمتری در آن ارائه می‌گردد.

متأسفانه، امکان استفاده از پرواز فرست کلاس در هواپیماهای داخلی وجود ندارد. تفاوتی که در پروازهای داخلی وجود دارد فقط در نوع فضایی است که صندلی در آن قرار دارد و شما یک پرواز معمولی را تجربه خواهید کرد. اما در پروازهای خارجی با کلاس فرست کلاس، بهترین خدمات ارائه می‌گردد.

البته خدمات ارائه شده در پروازهای فرست کلاس در ایرلاین‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. اما ایرلاین‌ها برای جذب مشتری بیشتر و رقابت با یکدیگر سعی می‌کنند که خدمات بیشتری را ارائه دهند.

امکان خرید بلیط فرست کلاس برای ایرلاین‌های خارجی در همه آژانس‌ها فراهم نمی‌باشد و برخی از آژانس‌های هواپیمایی از این قابلیت برخوردار می‌باشند.

اولین وجه تمایز پروازهای فرست کلاس، در فضایی است که صندلی در آن قرار گرفته است. صندلی‌های فرست کلاس فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و راحت‌تر هستند و فاصله بین دو صندلی بیشتر از صندلی‌های معمولی است.

برخی از ایرلاین‌ها خدمات ویژه‌تری برای مسافران در نظر گرفته‌اند، فضای اطراف هر صندلی را به یک اتاقک تبدیل کرده‌اند تا مسافر راحت باشد و حریم خصوصی هر مسافر حفظ گردد.

در این فضا صندلی به‌گونه‌ای است که به‌راحتی باز می‌شود و به یک‌ تختخواب نرم و راحت تبدیل می‌گردد و در نتیجه مسافران می‌توانند بدون دغدغه و به‌راحتی در طول پرواز استراحت کنند و خسته هم نشوند.

 

خدمات و امکانات در پرواز فرست کلاس کدامند؟

همان‌طور که گفته شد خدمات و امکانات پروازهای فرست کلاس با یکدیگر تفاوت دارد. این تفاوت در سرویس‌های ارائه شده به مسافران این بخش اعم از تغذیه و فضایی که در آن قرار می‌گیرند می‌باشد.

در قسمت‌های قبل، به این اشاره شد که صندلی پروازهای فرست کلاس بسیار خوب و نرم می‌باشد و حتی برخی از قسمت‌ها همانند اتاقکی درست شده‌اند و این قسمت‌ها ساکت و آرام هستند و فرد می‌تواند در فضایی آرام و با کمترین رفت‌وآمد به استراحت بپردازد. پروازهای فرست کلاس خارجی، از امکانات بسیار بیشتری برخوردار هستند که در ادامه به توضیحات بیشتری دراین‌خصوص می‌پردازیم.

 

امکانات خدمات cip در پرواز فرست کلاس

 

پرواز های فرست کلاس

 

سؤالی که بسیاری از مسافران ممکن است برای آن‌ها به وجود آید این است که پرواز فرست کلاس چیست؟ و در پروازهای فرست کلاس چه امکاناتی برای مسافر فراهم می‌گردد؟ در پرواز فرست کلاس خدمات بیشتری به شما ارائه می‌گردد و امکان پذیرایی بیشتری برای شما فراهم است و شما آزادی عمل بیشتری را تجربه خواهید کرد.

از این‌رو قیمت پروازهای فرست کلاس بیشتر از پروازهای معمولی می‌باشد. همچنین امکان استفاده از جایگاه cip برای مسافرانی که جایگاه تجاری بالایی دارند، فراهم می‌باشد. در فرودگاه‌های بین المللی بزرگ بیزینس لانژ با لانژ فرست کلاس نیز متفاوت میباشد.

افرادی که در جایگاه cip هستند امکانات بیشتری را نسبت به سایر مسافران دریافت می‌کنند که قابل‌مقایسه با مسافران معمولی نمی‌باشد. خدماتی که به افرادی که در جایگاه cip قرار دارند ارائه می‌شود، عبارت‌اند از: خدماتی که در سالن cip به مسافران ارائه می شود شامل انجام کلیه ی امور پروازی (کارت پرواز، تحویل و یا دریافت چمدان، اضافه بار و…) و همچنین پذیرایی در لانژ اختصاصی با انواع نوشیدنی و غذا و انجام کارهای مربوط به حیوان خانگی و ویلچر.

در ایران نیز ارائه خدمات فرست و بیزینس کلاس به مسافران در سالن cip فرودگاه امام بستگی به ایرلاین دارد بعضی از شرکتهای هواپیمایی با قراردادی که با بخش cip فرودگاه امام دارند برای مسافر این سرویس را ارائه می دهند و بعضی دیگر این سرویس را ارئه نمی دهند و صرفا به فست ترک فرودگاه امام اکتفا می کنند. مانند هواپیمایی لوفتهانزا و اتریشی که برای مسافران فرست و بیزینس کلاس خود با بخش cip فرودگاه قرارداد ندارند و مسافران این ایرلاینها از فست ترک و لانژ فرودگاه امام جهت تردد استفاده می کنند.

ممکن است سؤالی فکر شما را به خود مشغول کند، اینکه فقط افراد دارای نفوذ از لحاظ تجاری قادر به استفاده از خدمات cip هستند؟ جواب این است که هر کسی با پرداخت هزینه cip می‌تواند از این خدمات بهره‌مند شود. در واقع شرکت‌های هواپیمایی فقط به قدرت تجاری شما توجه ندارند آنها به هر کسی که هزینه خدمات را پرداخت کند، جایگاه cip را اختصاص می‌دهند.

حال ممکن است برای شما سؤال دیگری پیش آید و آن این است که فرق بین cip و vip در چیست؟ در واقع خدماتی که به هر دوی این‌ها ارائه می‌گردد؛ مانند یکدیگر است‌. اما تفاوت کوچکی که در قسمت vip نسبت به cip وجود دارد این است که افراد در این قسمت ملاحظات امنیتی بیشتری دارند؛ بنابراین این جایگاه برای افراد سیاستمدار و شخصیت‌های سیاسی جایگاه مناسبی می‌باشد. افراد در جایگاه vip امکان حمل اسلحه را هم دارند و همچنین می‌توانند محافظ شخصی نیز داشته باشند. همچنین برای اینکه خطری این افراد را تهدید نکند دوربین‌هایی به طور مدام اقدام به رصد آنها می‌کنند. معمولاً افراد سیاسی مانند هیئت دولت، وزیران، رئیس‌جمهور از چنین جایگاهی استفاده می‌کنند.

 

تفاوت پرواز فرست کلاس و بیزینس کلاس در چیست؟

سفر هوایی به دلیل کاهش زمان سفر و خستگی کمی که برای مسافر ایجاد می‌کند از محبوبیت زیادی برخوردار است. در تهیه بلیط پرواز باید تفاوت کلاس‌های مختلف پروازی را بدانیم تا بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. در این جا به تفاوت پرواز فرست کلاس و بیزینس کلاس خواهیم پرداخت.

 

— پرواز فرست کلاس

پرواز فرست کلاس بهترین نوع خدمات پروازی را ارائه می‌دهد. مسافران با تهیه بلیط فرست کلاس از بهترین جایگاه هواپیما استفاده می‌کنند و خدمات خوبی را دریافت می‌کنند. مسافرانی که دارای بلیت فرست کلاس هستند از خدمات cip در فرودگاه امام بهره مند می شوند به جز تعداد معدودی که می توان به اتریشی و لوفتهانزاو همچنین ترکیش اشاره کرد.

اولین تفاوت در پروازهای فرست کلاس نسبت به سایر پروازها نوع استقبال خدمه هواپیما می‌باشد. در پرواز فرست کلاس خدمه به گرمی از همه مسافران استقبال کرده و خوشامدگویی می‌کنند و درصورتی‌که مشکلی برای مسافر پیش آید به طور سریع و فوری به حل آن خواهند پرداخت.

تفاوت دیگر این است که مسافران فرست کلاس صندلی‌های بزرگ‌تری دارند. در برخی از پروازهای خارجی صندلی‌ها به‌صورت اتاقک از یکدیگر جدا شده‌اند. مسافران فرست کلاس می‌توانند از منوی موجود انواع نوشیدنی و خوراکی را سفارش دهند.

برخی از ایرلاین‌ها خدمات ویژه‌تری برای مسافران فرست کلاس ارائه می‌دهند؛ مثلاً امکان استفاده از راننده شخصی برای مسافران فرست کلاس را ایجاد می‌کنند. برخی از ایرلاین‌های خارجی خدماتی مانند مبلمان راحتی و چرمی، نمایشگر جهت تماشای فیلم و حتی حمام را به مسافر اختصاص می‌دهند.

بعضی از ایرلاین ها برای مسافران فرست کلاس خود ترنسفر فرودگاهی رایگان دارند و مسافر از درب منزل تا درب هواپیما از خدمات ترنسفر و cip به طور رایگان بهره مند است. همچنین در سایر فرودگاههای دنیا ایرلاین‌ها برای مسافران فرست کلاس خدمات لانژ اختصاصی ارائه می‌دهند. مانند هواپیمایی امارات در فرودگاه دوبی لانژ ویژه‌ی فرست کلاس دارد.

 

— پرواز بیزینس کلاس

پرواز بیزینس کلاس برای تاجران و کارکنان شرکت‌ها فراهم مناسب‌تر می‌باشد تا بتوانند بدون دغدغه خاطر سفر نمایند. قیمت بلیط فرست کلاس و بیزینس کلاس با یکدیگر تفاوت دارد و پرواز بیزینس کلاس از قیمت پایین‌تری برخوردار است. ولی برای مسافران بیزینس کلاس خدماتی نیز ارائه می‌گردد که شامل سالن انتظار مجزا، وای‌فای رایگان، صندلی‌های راحت به هنگام پرواز، پذیرایی و… در طول پرواز اشاره نمود. در کلاس های بیزینس هم ایرلاین های امارات، قطری، عمان ایر، فلای دوبی، و در داخل کشور بیزینس کلاس ماهان، ایران ایر از خدمات cip رایگان بهره مند می شوند.

حال ممکن است برای بسیاری از شما این سؤال پیش آید که پرواز فرست کلاس بهتر است یا بیزینس کلاس؟ برای رسیدن به این سؤال باید تفاوت این دو نوع پرواز را بدانید، صندلی‌های پرواز بیزینس کلاس، با استفاده از یک‌تکه پلاستیک از یکدیگر جدا می‌شوند و مسافران دیگر به‌راحتی شما را می‌بینند. اما در پرواز فرست کلاس صندلی‌ها به‌وسیله اتاقک‌هایی از یکدیگر جدا شده‌اند. به‌طورکلی تعداد صندلی‌های بیزینس کلاس در هواپیما بیشتر از فرست کلاس می‌باشد.

 

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال این هستید که مسافت طولانی را سفر کنید حتماً از هواپیما استفاده کنید. اگر قصد دارید بین دو کشور با مسافت طولانی سفر کنید بهتر است از پرواز فرست کلاس استفاده کنید. پرواز فرست کلاس هزینه بیشتری دارد؛ اما شما در طول سفر راحت هستید.
این پرواز برای افراد بیمار که قصد دارند روند درمان خود را در کشورهای دیگر بگذرانند بسیار مناسب می‌باشد. برای استفاده از امکانات پروازهای بیزینس کلاس و فرست کلاس از چندین روز قبل اقدام به رزرو بلیط نمایید.

 

 

ارسال دیدگاه