قوانین فرودگاه ترکیه ( در زمان ورود و خروج فرودگاه ترکیه )

قوانین فرودگاه ترکیه ( در زمان ورود و خروج فرودگاه ترکیه )
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله با قوانین فرودگاهی ترکیه به طور کامل آشنا می‌شوید تا بدانید چه وسایلی در فرودگاه ترکیه ممنوع هستند. همراه‌داشتن برخی از وسایل در زمان سفر به ترکیه، دارای قوانین و تبصره‌هایی است که بهتر است آنها را بدانید.

 

مقررات ورود به فرودگاه ترکیه

زمانی که به فرودگاه کشور ترکیه وارد شدید باید قوانینی را به طور کامل رعایت کنید. برای مثال در موارد زیر لوازم همراه مسافر که قادر است با آنها وارد خاک ترکیه شود، به طور کامل ذکر شده است.

• لوازم همراه مسافر در زمان ورود به فرودگاه ترکیه 

1. محصولات تنباکو :

تنها مسافرانی که بیشتر از ۱۸ سال سن دارند، می‌توانند تمامی موارد زیر را در زمان ورود به خاک ترکیه به همراه داشته باشند :

• 600 نخ سیگار
• 50 نخ سیگار برگ
• 100 نخ سیگاریلو
• 250 گرم تنباکو
• 250 گرم تنباکو پیپ

2. چای یا قهوه : از هر کدام یک کیلوگرم مجاز است.

3. انواع آبنبات و شکلات : هر مدل از این خوراکی‌های شیرین حداکثر تا یک کیلوگرم مجاز است.

4. عطر و ادکلن : تا 600 میلی لیتر

5. انواع هدیه : هر نوع کادو که حداکثر ارزش آن 430 یورو یا 24 میلیون تومان باشد. برای مسافرانی که سن آنها زیر 15 سال است، ارزش هدیه تا سقف 150 یورو یا 8 میلیون تومان مجاز است.

6. انواع جواهرات : حداکثر ارزش آنها تا 15000 دلار مجاز است.

7. لوازم شخصی : گوشی، دوربین و لب تاپ و …

8. دارو ها : تمامی داروها به غیر از مواد روان گردان و داروهایی که در ترکیبات آنها، کدئین وجود دارد.

9. نوشیدنی الکلی : مسافر با داشتن 18 سال به بالا مجاز است در زمان ورود به فرودگاه ترکیه، حداکثر یک لیتر نوشیدنی الکلی وارد کند و بیشتر از آن ممنوع است. این قانون در کشورهای مختلف متفاوت است در مراحل خروج از فرودگاه دبی که در مقالات دیگر آن را بررسی کرده‌ایم مقدار مجاز خارج کردن مشروبات الکلی 4 لیتر است.

 

• قوانین مخصوص فرودگاه ترکیه برای حیوانات خانگی

 

قوانین فرودگاه ترکیه

شما در زمان واردشدن به فرودگاه بین‌المللی ترکیه می‌توانید تنها دو حیوان خانگی با خود همراه داشته باشید که برای هر کدام باید مدارک زیر را دارا باشید :

1. گواهی واکسیناسیون حیوان خانگی

2. گواهی رسمی از دامپزشکی تا مشخص شود حیوان شما سالم و بدون هرگونه بیماری قابل انتقال است.

3. داشتن پاسپورت برای حیوان خانگی یا همان کارت شناسایی

با توجه به نوع فرودگاه ترکیه، قوانین حمل حیوانات با هواپیما متفاوت باشد در این مورد باید مقالات دیگر ما را مطالعه نمایید.

 

• قوانین فرودگاه ترکیه در زمینه ورود سلاح و مهمات

اگر فرد مجوز لازم را از جنگلداری ترکیه یا وزارتخانه محیط‌زیست این کشور به همراه داشته باشد، می‌تواند مقداری مهمات یا سلاح گرم به تعداد محدود با خود به ترکیه وارد کند.

 

• مقررات فرودگاه‌های ترکیه در ترخیص چمدان و لوازم

بعد از واردشدن به خاک ترکیه، باید در فرودگاه مقصد برای ترخیص لوازم و چمدان خود اقدام نمایید. مسافرینی که از پروازهای عبوری استفاده کرده‌اند، به ترخیص‌کردن چمدان خود احتیاج ندارند. و اگر از سرویس‌های cip فرودگاهی استفاده کرده باشید یک نفر برای حمل چمدان و ترخیص آن به شما کمک خواهد کرد. در خدمات cip امکاناتی نظیر گیت اختصاصی گذرنامه و فست ترک نیز وجود دارد. در صفحه cip فرودگاه استانبول بیشتر در مورد این خدمات توضیح داده‌ایم.

تعدادی از فرودگاه‌های موجود در کشور ترکیه که خدمات مربوط به ترخیص چمدان و گمرک ارائه می‌دهند، عبارت‌اند از :

• فرودگاه آدانا
• فرودگاه آنکارا
• فرودگاه آنتالیا
• فرودگاه بورسا
• فرودگاه ختای
• فرودگاه دنیزلی
• فرودگاه دالامان
• فرودگاه قیصریه
• فرودگاه ازمیر

 

مقررات خروج از ترکیه

 

قوانین فرودگاه ترکیه

 

با رعایت کردن شرایط و قوانینی می‌توانید محصولات و لوازمی را از خاک کشور ترکیه به رایگان خارج کنید :

 

1. محصولات تنباکو : می‌توانید از تنباکوی محلی ترکیه حدود سه کارتون یا دو کیلوگرم، خارج کنید.

2. انواع هدیه : هر هدیه تا سقف حداکثر ۵۰۰۰ لیر ترکیه یا حدود ۱۲ میلیون تومان

      2.1. اگر قصد دارید کالایی را از خاک ترکیه خارج نمایید که ارزش آن بالاتر از ۵۰۰۰ لیر است، حتماً باید با مدرکی ثابت کنید که ارز خارجی خود را در ترکیه به لیر تبدیل کرده‌اید و ارزش تقریبی آن از ۵۰۰۰ لیر بیشتر بوده است.

      2.2. لازم است بدانید شما قادر نیستید لوازم عتیقه، قهوه، فرآورده‌های آردی، ادویه، چای و کاکائو را از کشور ترکیه خارج کنید. در واقع خروج این کالاها از خاک ترکیه ممنوع می‌باشد.

3. نوشیدنی الکلی : شما در مجموع می‌توانید ۱۲ بطری راکی یا حدود ۵ کیلوگرم از نوشیدنی الکلی را به ارزش ۲۳۸ هزار تومان از ترکیه خارج کنید.

 

• نکات مفید برای ایرانیان در زمان ورود و خروج به فرودگاه‌های ترکیه

در تمامی فرودگاه‌های کشور ترکیه امنیت به طور کامل برقرار است. بازرسی‌ها در هر کدام از فرودگاه‌های ترکیه، نسبت به سال‌های قبل با سخت‌گیری‌های بیشتری انجام می‌شوند. اگر مقصد شما شهر استانبول است در مقاله چگونه در فرودگاه استانبول گم نشویم اطلاعات بیشری در مورد فرودگاه استانبول وجود دارد. با دانستن نکاتی می‌توانید بسیار آسان در فرودگاه‌های ترکیه با کالاها و وسایل خود تردد کنید، این نکات عبارت‌اند از:

1. برای آماده کردن لپ‌تاپ و دوربین خود جهت بررسی‌های جداگانه، حتماً این لوازم الکترونیک را در خارج از چمدان نگهداری و حمل کنید.

2. توجه داشته باشید حتماً چمدان خود را قفل کرده و درب آن را محکم ببندید تا افرادی اقدام به گذاشتن مواد مخدر یا وسایل غیرقانونی در چمدان شما نکنند. با دیدن این مواد و وسایل غیرقانونی، در واقع مامورین فرودگاه ترکیه به هیچ عنوان سخنان شما را باور نمی‌کنند.

3. حتماً تمامی جواهرات، طلا و وسایل گرانبهای خود را در کیف دستی حمل کنید. زیرا فرودگاه ترکیه در مقابل گم شدن هر کدام از آنها از چمدانتان، هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کند.

4. زمان بررسی چمدان‌ها با دستگاه امنیتی باید تمامی لباس‌ها، ژاکت، کاپشن و کت خود را بیرون آورید. پس دقت داشته باشید درون جیب‌های آنها چیزی نباشد تا گم نشده و سقوط نکنند.

5. وارد کردن وسایل خطرناک که جان مسافرین دیگر هواپیما را به خطر می‌اندازد، ممنوع است. وارد کردن این وسایل به فرودگاه‌های ترکیه مجاز نیست.

6. در زمان تحویل چمدان خود حتماً دقت داشته باشید که در فرودگاه ترکیه بر روی چمدان، برچسب لازم زده شود. همچنین چمدان خود را با برچسب تحویل بگیرید. زیرا دریافت چمدانی که برچسب نخورده، ممکن است بعدها برای شما مشکل ایجاد کند.

7. به دقت تمامی بدنه چمدان خود را بررسی کنید تا آسیبی به آن وارد نشده باشد. در صورت وجود آسیب در بدنه چمدان، مسئولان فرودگاه در قبال آن، باید خسارتی پرداخت کنند.

8. فراموش نکنید وسایل فلزی خود را درون کیف دستی قرار بدهید. زیرا ممکن است این وسایل موجب باز شدن چمدان شما شوند.

 

•  مقررات بسیار مهم در زمان ورود و خروج از فرودگاه های ترکیه

 

قوانین فرودگاهی ترکیه

 

۱. برای حضور در فرودگاه ترکیه لازم است بدانید دو ساعت قبل از پرواز بهترین زمان است.

۲. اگر به عنوان توریست کالاهایی را در کشور ترکیه خریداری کرده‌اید، برای هر کدام مالیات و ارزش افزوده در نظر گرفته شده است. شما به عنوان توریست موظف به پرداخت این مالیات نیستید، بهتر است در باجه مربوط به مالیات در فرودگاه ترکیه برای گرفتن مالیات پرداخت شده اقدام کنید.

۳. توجه داشته باشید گذرنامه شما باید دارای حداقل ۶ ماه اعتبار باشد.

۴. برای ورود به خاک کشور ترکیه، تمامی ایرانیان به ویزا احتیاجی ندارند.

۵. برای ورود به ترکیه شما به گواهی سلامت نیز احتیاجی ندارید.

 

• قوانین فرودگاه ترکیه در زمینه ورود و خروج ارز

تمامی مسافرین و مهاجرین برای خروج یا ورود به فرودگاه ترکیه و وارد کردن هرگونه ارز باید قوانینی را رعایت کنند.

قوانین ورود ارز به خاک ترکیه : برای وارد شدن به کشور ترکیه شما بدون هیچ‌گونه محدودیتی می‌توانید هرگونه ارز خارجی یا لیر به همراه داشته باشید. اما دقت کنید در زمان ورود به فرودگاه باید هر مقدار ارز خارجی که به همراه دارید، به طور دقیق در پاسپورت شما ثبت شود.

قوانین خروج ارز از خاک ترکیه : برای اینکه هرگونه ارز خارجی یا لیر از کشور ترکیه خارج کنید باید بدانید حداکثر تا سقف ۵ هزار دلار یا ۲۶۳ میلیون تومان مجاز هستید.

اگر قصد دارید مبلغی بیشتر از ۵۰۰۰ دلار را از خاک ترکیه خارج کنید، باید در زمان خروج آن را به طور کامل ثبت کنید.

      • برای ساکنان ترکیه :  باید این مبلغ را از یک بانک معتبر ترکیه تهیه کنید و حتماً مقدار آن در پاسپورت شما ثبت شود.

     • برای ساکنان کشورهایی به غیر از ترکیه : اگر در زمان ورود به ترکیه این مبلغ را همراه داشته‌اید باید توجه کنید که حتماً در پاسپورت ثبت شده باشد. اگر در زمان ورود به ترکیه ارز شما لیر بوده و آن را به سایر ارزهای خارجی تبدیل کرده‌اید، باید یک سند بانکی معتبر ارائه بدهید.

     • برای شهروندان ترکی : این افراد می‌توانند حداکثر تا سقف ۱۰ هزار دلار یا ۵۲۶ میلیون تومان یا هر ارز دیگری را ثبت کرده و خارج کنند.

 

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل با قوانین و شرایط جدید فرودگاه‌های ترکیه آشنا شدید. دانستید که برای واردکردن و خارج‌کردن هر یک از لوازم و اشیا از خاک ترکیه محدودیت‌هایی برای شما لحاظ شده است. با دانستن این قوانین می‌توانید در فرودگاه‌های ترکیه آسان‌تر عبور یا خروج کنید.

ازآنجایی‌که فرودگاه‌های کشور ترکیه دروازه‌ای برای ورود و خروج مسافرین خارجی از سراسر نقاط دنیا هستند، برای حفظ ایمنی و امنیت ساکنان ترکیه، قوانینی در فرودگاه‌های آن ایجاد شده است. به همین منظور برای جلوگیری از واردشدن کالاهای خطرناک و ممنوعه در فرودگاه‌های ترکیه، بازرسی‌های امنیتی زیادی انجام می‌شوند.

تمام کیف و چمدان‌های شما توسط اسکنرهای امنیتی تفتیش شده و شما نیز باید از دستگاه‌ پرتوی ایکس عبور کنید. همچنین متخصصین امنیتی به طور کامل هویت شما را بررسی می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه