خدمات هواپیمایی برای معلولین ( نحوه رزرو بلیط هواپیما معلولین با تخفیف )

خدمات هواپیمایی برای معلولین ( نحوه رزرو بلیط هواپیما معلولین با تخفیف )
5/5 - (1 امتیاز)

خدمات هواپیمایی برای معلولین با تخفیف‌های ویژه امکان سفری آرام و لذت بخش را برای آنها فراهم کرده است. در ایرلاین‌ها و تمام شرکت‌های هواپیمایی برای معلولین عزیز شرایط مناسبی فراهم شده تا بتوانند همانند سایرین، سفر خاطره انگیز و آرامی را تجربه کنند. در این مطلب قصد داریم تمام خدمات ویژه و امکاناتی که در سفرهای هوایی برای رفاه حال معلولین در نظر گرفته شده است را به طور کامل توضیح دهیم.

 

شرایط دریافت بلیط هواپیما برای معلولین

بلیط هواپیما معلولین با ارائه کارت بهزیستی از طرف معلولان، شامل تخفیف ۵۰ درصدی است. معلولین عزیز می‌توانند تنها با پرداخت نصف قیمت، بلیط هواپیما را به مقصد مورد نظر خود تهیه کنند. تا قبل از سال ۱۳۹۷، معلولین با مراجعه به صورت حضوری و ارائه کارت معلولیت خود، موفق به خرید بلیط هواپیما می‌شدند. اما از سال ۹۷ با تلاش سازمان بهزیستی برای معلولان شرایط بهتری جهت خرید بلیط فراهم شد.

امروزه آنها می‌توانند بلیط نیمه بهای هواپیما را برای خود از طریق سایت ایران ایر با اعلام کد ملی خریداری کنند. سازمان بهزیستی کشور اطلاعات تمامی معلولان را در سامانه ایران ایر ثبت کرده تا از تخفیف و خدمات ویژه در زمان خرید بلیط هواپیما برخوردار باشند.

این تخفیف ۵۰ درصدی برای خرید بلیط هواپیما توسط معلولین، تنها برای سفرهای هوایی داخلی در نظر گرفته شده است. لازم است حدود ۲ الی ۳ ساعت قبل از شروع پرواز، معلولین محترم در فرودگاه حاضر شوند تا امکانات و مقدمات ویژه برای سوار شدن آنها به هواپیما میسر شود.

 

شرایط ایرلاین ها برای پذیرش معلولین

از جمله شرایط ایرلاین‌ها در تمامی شرکت‌های هواپیمایی این است که افراد نابینا و ناشنوا برای خریداری بلیط حتماً گواهی پزشکی خود را ارائه بدهند. معلولینی که به صورت گروهی قصد سفر هوایی دارند، وجود یک فرد توانا و همراه با آنها الزامی بوده و باید مجوز برای هماهنگی‌های لازم را در فرودگاه دریافت کرده باشند.  

 

چه خدماتی که برای افراد معلول در نظر گرفته میشود؟

افراد معلولی که دارای ویلچر هستند، باید در زمان خرید بلیط هواپیما‌، برای خود درخواست ویلچر را ثبت کنند. این افراد تا لحظه سوار شدن به هواپیما می‌توانند از ویلچر خود استفاده کنند. افرادی که ویلچرهای برقی دارند، الزامیست در زمان تحویل دادن ویلچر خود، باتری آن را حتما خارج کنند.

معمولاً برای پروازهای بین المللی، جهت ارائه خدمات ویلچر برای معلولین، هزینه کمی دریافت می‌شود. اما اگر پرواز از خارج از کشور به ایران باشد، برای معلولین جهت ارائه این خدمات هزینه ۴۰ دلاری دریافت می‌شود. برای سفر به دبی، هزینه خدمات ویلچر برای این افراد حدود 150 درهم است. افراد معلولی که دارای کارت جانبازی هستند، برای این خدمات هزینه‌ای از آنها دریافت نمی‌شود. 

ایرلاین‌ ها جهت امنیت و راحتی افراد معلول، موظف هستند برای هر کدام از آنها کدهای مخصوصی را ارائه بدهند تا بر روی سینه مسافر یا بر روی صندلی چرخدار او نصب شود. کدهای ارائه شده برای این افراد شامل موارد زیر می‌باشد:

 

• خدمات WCHR

این کد و خدمات به معلولینی اختصاص داده می‌شود که خود به تنهایی می‌توانند از پله‌های هواپیما بالا و پایین بروند. همچنین می توانند در کابین‌های هواپیما به راحتی راه رفته و بر روی صندلی خود بنشینند. تنها مشکل این افراد، مسیرهای طولانی برای رسیدن به هواپیما و یا برگشت از آن می‌باشد. به همین دلیل برای این افراد، جهت رفت و برگشت از هواپیمای مورد نظر، ویلچرهایی جهت راحتی و آسایش آنها ارائه می‌شود. یکی از فرودگاه هایی که این خدمات را به مسافران خود ارائه میدهد فرودگاه استانبول میباشد در مقاله ” چگونه در فرودگاه استانبول گم نشویم ” بیشتر در مورد راهنمای این فرودگاه مطالبی را ذکر کرده ایم.

 

• خدمات WCHS

این نوع از خدمات در ایرلاین‌ ها برای معلولینی ارائه شده که در حرکت کردن به صورت افقی هیچ مشکلی ندارند. تنها مشکل این افراد، استفاده از پله‌های هواپیما برای بالا و پایین رفتن می‌باشد. شرکت هواپیمایی برای رفع مشکل آنها، از بالابرهای مخصوص جهت حمل مسافران کم توان به قسمت کابین هواپیما استفاده می‌کند.

 

• خدمات WCHC

این خدمات ویژه به مسافرین معلولی ارائه می‌شود که توانایی حرکت به صورت افقی بر روی زمین صاف را ندارند. همچنین نمی‌توانند از پله‌های هواپیما بالا و پایین بروند. برای این افراد یک صندلی چرخدار از سوی فرودگاه در نظر گرفته می شود تا با کمک آن فرد به هواپیما رسیده و از طریق بالابر به کابین مورد نظر منتقل شود.

بهتر است معلولین عزیز برای دریافت راحت‌تر این نوع از خدمات تمام هماهنگی‌های لازم را قبل از حضور در فرودگاه با شرکت هواپیمایی انجام دهند تا در فرودگاه معطل نشده و مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد خدمات ارائه شده در فرودگاه مهرآباد میتوانید از مقاله ” تلفن فرودگاه مهرآباد ” استفاده نمایید تا اطلاعات جامعی در مورد شرایط این فرودگاه برای معلولین به دست آورید.

 

 

چگونه افراد معلول میتوانند پروازهای هوایی راحت تری داشته باشند؟

 

بلیط هواپیما معلولین

 

یکی از شرایطی که برای معلولین در زمان پرواز با هواپیما در نظر گرفته شده است، انتخاب جایگاه قبل از پرواز می‌باشد. شرکت‌های هواپیمایی جهت رفاه و راحتی بیشتر این افراد، برای آنها این امکان را میسر کرده‌اند تا جایگاه خود را قبل از پرواز مشخص کنند. شرکت هواپیمایی برای اینکه بتواند جایگاه خاص معلولان را با استاندارد و کیفیت بسیار خوبی ارائه بدهد، از آنها خواسته اند تا قبل از پرواز جایگاه مشخصی را برای خود در نظر بگیرند.

چنانچه صندلی چرخدار معلولین در طی سفر هوایی دچار آسیب و مشکل شود، برخی از شرکت‌های هواپیمایی خسارت آن را پرداخت می‌کنند. بنابراین معلولین بدون دغدغه و نگرانی در طی سفر از خدمات ارائه شده استفاده کرده و سفر امن و راحتی را تجربه می‌کنند.

در تمامی فرودگاه‌ها بررسی امنیتی و مرحله غربالگری قبل از سوار شدن به هواپیما در نظر گرفته شده که تمامی مسافرین باید از آن عبور کنند. چنانچه فرد معلول توانایی عبور از این سیستم‌ها را برای بررسی امنیتی نداشته باشد، شرکت هواپیمایی برای راحتی او از سیستم دیگری جهت بررسی امنیتی و غربالگری استفاده می‌کند.

از جمله شرایطی که در طی سفرهای هوایی برای تمامی معلولین در نظر گرفته شده است و مهمترین آنها می‌باشد، راحتی و امنیت آنها است.

برخی از معلولین به خاطر شرایط خاصی که دارند، به آسانی قادر نیستند سوار هواپیما شوند. در این موارد کادر پرواز هرگز نمی‌تواند به شکل مستقیم به افراد معلول جهت سوار شدن کمک کند. طبق دوره‌ها و آموزش‌هایی که کادر پرواز گذرانده‌اند، باید در کمک کردن به افراد معلول تمام جوانب و احتیاط‌های لازم را رعایت کنند.

برای راحتی معلولین در سفرهای هوایی جهت سوار شدن به هواپیما، امکانات و تجهیزاتی در هواپیما لحاظ شده که با کمک آنها می‌توانند سوار هواپیما شده یا از آن خارج شوند.

برای حفظ امنیت و راحتی مسافرین معلول در طی سفرهای هوایی، قبل از پرواز برای آنها یک جلسه خاص برگزار شده تا در آن تمام نکات و راهکارهای لازم برای حفظ ایمنی و امنیت آنها ارائه شود.

معلولین در این جلسه توجیهی برای پرواز با هواپیما تمام نکات و راهکارها را آموخته و می‌توانند با امنیت و راحتی بیشتری به مقصد برسند. در صورتی که از خدمات cip مختلف استفاده میکنید سفر هوایی بسیار ساده تر است یکی از بهترین سالن های سی ای پی،  cip فرودگاه اهواز میباشد.

 

 

ارائه سرویس خدمات ویژه (ویلچر) به مسافران CIP

یکی از بهترین و مهم‌ترین خدمات ویژه‌ای که برای راحتی بیشتر معلولین در قبل و بعد از پرواز در فرودگاهها در نظر گرفته شده است، خدمات CIP فرودگاهی می‌باشد. در سالن‌های cip همانند ترمینال‌های عمومی خدمات ویژه برای مسافران ارائه می‌شود و با توجه به اینکه امور پروازی مسافر نیز همزمان توسط پرسنل سی آی پی انجام می‌شود سفر برای مسافران توان یاب از طریق cip ساده تر خواهد بود.

این خدمات سبب می‌شوند تا بدون نیاز به ایستادن مسافران معلول در صف دریافت کارت پرواز هواپیما و نیاز به هماهنگی شخصی، کلیه‌ی امور پروازی توسط پرسنل cip انجام شود. همچنین جهت راحتی بیشتر افراد معلول در این خدمات CIP ارائه شده برای آنها، در صورت تحویل ویلچر مسافر به بخش بار هواپیما امکان استفاده از دستگاه‌های ویلچر مستقر در سالن cip وجود دارد. اگر پرواز خروجی از فرودگاه بین المللی امام خمینی دارید با رزرو فست ترک فرودگاه امام بدون ماندن در صف های طولانی میتوانید به سرعت از صف های طولانی عبور کنید.

خدمات CIP برای تمامی معلولین در اکثر ایرلاین‌های داخلی و خارجی ارائه می‌شود. البته ذکر این نکته مهم است که می بایست در هنگام رزرو و خریداری بلیت حتما خدمات ویلچر بر روی بلیت خریداری شود. با رزرو این سرویس بر روی بلیت مسافر به محض معرفی خود در زمان کارت پرواز پرسنل هندلینگ شرکت هواپیمایی موظف هستند به مسافر خدمات ارائه دهند.

در زمان مراجعه به سالن cip می‌بایست حتما از قوانین آن سالن cip فرودگاه در خصوص افراد ویلچری اطلاعات کاملی کسب کنید. هر cip فرودگاه قانون مشخصی در خصوص مسافران معلول نیازمند ویلچر دارد. در بعضی از سی آی پی ها مسافر می‌بایست هزینه مجزایی بابت این سرویس پرداخت نماید.

حتی در صورت رزرو خدمات ویژه بر روی بلیت می‌بایست هزینه دیگری بابت این خدمات به سالن cip پرداخت نماید. خدمات ویژه ویلچر در cip فرودگاه مهرآباد، امام خمینی، مشهد و… ارائه میشود برای رزرو خدمات cip با کارشناسان واران تماس 02157736 بگیرید.

در ترمینال عمومی خدمات پذیرش معلولین به‌صورت جداگانه، سریع تر از سایر افراد انجام می‌شود. کارمندان ایرلاین در فرودگاه نیز برای راحتی معلولین به حرکت دادن ویلچر معلولین کمک کرده و آنها را در انجام امور پرواز، گرفتن بلیط و موقع سوار شدن به هواپیما و خروج از آن کمک می‌کنند. خدمات cip در بیشتر فرودگاه های داخلی کشور از جمله cip فرودگاه تبریز نیز ارائه میشود که میتوانید از ان استفاده نمایید.

محدودیت های سوار شدن معلولین در هواپیما

هنوز در هیچ کدام از هواپیماهای کشورمان ایران، صندلی مخصوص برای رفاه حال معلولان در نظر گرفته نشده است. اما برای سوار شدن آنها در هواپیما سوار، بالابر‌هایی تعبیه شده تا به همراه ویلچر وارد هواپیما شوند و بر روی صندلی خود قرار گیرند.

برای پیاده شدن معلولین از هواپیما نیز، از بالابرها استفاده می‌شود. بعد از اینکه فرد معلول با کمک بالابر از هواپیما پیاده شد، با ماشین‌های مخصوص به سمت ترانزیت‌ها منتقل شده و با استفاده از آنها به خانواده خود تحویل داده می‌شوند.

 

سخن پایانی

با توجه به خدمات مخصوص و ویژه‌ای که برای تمامی معلولین در شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده است، آنها از سفر هوایی خود لذت برده و با امنیت کامل به مقصد مورد نظر می‌رسند. امروزه برای این دسته از افراد، تهیه کردن بلیط و سوار هواپیما شدن هیچ مشکلی ندارد، آنها بدون هیچ گونه محدودیتی از سفرهای هوایی بهره‌مند شده و سفر بی‌خطری را تجربه می‌کنند.

خدمات cip تا حدود زیادی سفر را برای مسافران دارای محدودیت های جسمی آسانتر کرده است. دریافت کارت پرواز مسافر، حمل چمدان و تحویل به بخش بار، پرداخت اضافه بار همراه مسافر، همراهی در تمامی مراحل پرواز، استراحت در لانژ اختصاصی و پذیرایی، سوئیت های اختصاصی بابت استراحت مسافران و …. از مزایای استفاده از خدمات cip برای مسافران محترم توان یاب است.

شرکت تشریفات اختصاصی واران ضمن قرارداد با cip های فرودگاهی کشور و اطلاع از نحوه ی رزرو این سرویس برای مسافران ویلچری اطلاعات جامعی را در اختیار معلولان عزیز قرار می دهد. لطفا برای اطلاعات بیشتر از روش رزرو خدمات cip برای مسافران ویلچری از وب سایت واران اطلاعات جامعی دریافت کنید و یا با کارشناسان ما در واران صحبت کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه